PARTILE CORPULUI

CAP – Parte intreaga a corpului, capul joaca un rol important in artele martiale, in special ca tinta pentru atemi, deoarece cuprinde numeroase puncte vitale sau puncte slabe. Capul constituie “nivelul superior” al corpului.

  • Fata, obraz: men, kao.
  • Par: kami.
  • Gat: kubi.
  •  Punct naso-frontal: cchoto.
  •  Baza nasului: jinchu.
  •  Fontanela posterioara(varful capului): tendo.
  •  Varful barbiei: kachikake.
  •  Marul lui Adam: hichu.
  •  Ceafa : keichu.
  •  Urechi: mimi.
  •  Apofiza mastoidiana : dokko.
  •  Master (unghiul maxilarului): mikazuki.
  •  Carotida dreapta: murasame.
  •  Carodita stanga: matsukaze.

MAINI – Te(de), shu. In toate luptele corp la corp, mainile joaca un rol foarte important, fie pentru apucarea adversarului, fie pentru a-i plasa o atemi. Iata principalii termeni care se refera la maini:

  •  Articulatia pumnului: tekubi.
  •  Baza palmei: teisho.
  •  Palma: shuwan, shotei.
  •  Dosul palmei: haishu.
  •  Taisul maini(sabia manii): shuto, te-gatana.
  •  Palma si degetele indoite in carlig: kumade.
  •  Taisul manii, degetele indoite: tetsui.
  •  Degete: yubi.
  •  Furca a doua degete: nihon nukite.
  •  Varful unui deget: ippon nukite;
  •  Tais interior (exteriorul degetului mare): washide, keiko.
  •  Exteriorul pumnului(sabia pumnului): suiken sau kento.
  •  Semi-pumn: kira-ken.
  •  Pumn inchis, cu degetul mijlociu proeminent: ippon-ken, nakayubi.
  •  Varf a patru degte intinse: yonhon nukite.
  •  O mana goala: karate
  •  Doua manini: ryo-te, moro-te.

PICIOARE – ashi; keri; souk. In coreeana: tae. In vietnameza: cuoc. In chinza: jiiao. In toate artele martiale, unde lovitura joaca un mare rol, ca de exemplu in karate, se face mult uz de picioare:

  •  Glezna : ashin-kubi;
  •  Lovitura de picior: haisoku (baisoku), ashin-zoku;
  •  Partea de deasupra a piciorului: kori;
  •  Radacina degetelor mari de la picior: so-in.
  •  Calcai: kakato (kagato), ensho;
  •  Talpa piciorului: teisoku, ashiura;
  •  Baza degetului mare de la picior, numita si “mingea piciorului”: koshin, chusoku.
  •  Muchia exterioara a labei piciorului: ashi-gatana, sokuto;
  •  Tendonul lui Ahile: akiresuken;
  •  Degetle picioarelor: tsuma;
  •  Varful degetelor : tsuma-saki.

ORIENTARE SPATIU

SPATIU – In toate artele martiale care opun doi sau mai multi luptatori, notiunea de spatiu este primordial. Fiecare luptator se afla din punct de vedere ideal, intr-o sfera al carei centru este propriul sau hara. Tote punctele din spatiu sunt deci relative la acest centru de gravitate, si sunt numite, dupa normele japoneze

  •  Dreapta: migi
  •  Stanga: hidari
  •  Inainte: mae
  •  Inapoi: ushiro
  •  Partea lateral: yoko; hen
  •  Partea superioara: joseki
  •  Partea inferioara: shimoskei
  •  Mare: o oki
  •  Mic: ko, sho
  •  Nivel: dan
  •  Sus: jo
  •  Mijloc: chu
  •  Jos: ge; shimo
  •  Interior: uchi
  •  Exterior: soto
  •  Unghi: sumi
  •  Opus: ura
  •  Flotant: uki
  •  Deasupra: omote ue kami
  •  Dedesupt: shita; ura
  •  Aproape, inauntru, contra: komi
  •  Indepartat: to
  •  In cerc: kuruma
  •  In semicerc: mawashi
  •  In carlig: kagi; kake
  •  Plat: hira
  •  Oblic: naname.

,,ARMELE” NATURALE

  • Puterea loviturilor data implica o musculatura bine dezvoltata.
  • Concentrarea fortei pentru folosirea ei la maximum.
  • Utilizarea fortei de reactie, care permite o mai mare putere de penetratie si de “sfarmare”, “frangere”.
  • Controlul respiratiei si al centrului de greutate al corpului.
  • Rapiditatea miscarilor si “timing” a atacurilor.

La aceste principii, tehnicienii disciplinei karate au adaugat, pentru a nu ramane in urma celorlalte budo, practicile “spirituale”ale concentrarii si controlarii spiritului, precum si o viziune globala asupra totului inconjurator. Astfel, dezvoltare fizica a practicantului merge mana-n mana cu dezvoltarea lui psihica, dezvoltarea concomitenta prin care se urmareste largirea campului de perceptie a lui karateka. In atacurile (sau contra-atacurile) controlate (intr-atat incat sa nu-l raneasca, in orele de antrenamnet, pe adversar) pot fi folosite toate partile corpului: lovituri circulare sau directe cu mainile, pumnii, coatele, gambele, genunchii si picioarele. Un lung si uneori dificil antrenament este deci necesar pentru a ajunge sa stapanesti o tehnica buna.

ARME

“Armele” utilizate sunt pumnii, mainile deschise, degetele, articulatiile pumnilor, antebratele, coatele, genunchii, picioarele si, in sfarsit, capul. “Armele” cel mai des folosite pentru a da atemi sunt:

PUMNII:

  •  Seiken: lovitura directa data cu articulatiile degetului mijlociu si aratator.
  •  Ura-ken: ca si seiken, dar cu articulatiile primei falange si ale dosului mainii;
  •  Tetsui: in stil “ciocan de fier”, cu dosul pumnului.
  •  Ippon-ken-tsuki: pumn inchis, cu degetul mijlociu usor proeminent, sustinut de degetul mare sprijinit pe falanga unghiala.
  •  Hira-ken: lovitura data cu pumnul pe jumatate inchis, primele falange fiind in prelungirea dosului mainii.

MAINILE

  •  Seiryu-to: lovitura “ca de sabie”, data cu muchia manii, cu degetele intinse;
  •  Haishu: lovitura data cu dosul mainii.
  •  Kumade: in stil “gheara de urs”, cu degetele pe jumatate indoite, pentru atacarea urechilor.
  •  Toho: lovitura data cu “furca” dintre degetul mare si aratator, pentru atacarea laringelui.

DEGETELE

  •  Haito: lovitura data cu partea exterioara a degetului mare si baza aratatorului, mana fiind intinsa.
  •  Bara-te: lovitura cu dosul degetelor.
  •  Ippon-nukite: lovitura directa impunsa, cu aratatorul intins.
  •  Nihon-nukite: lovitura directa impunsa, cu aratatorul si mijlociul deschise “in furca”.
  •  Yonhon-nukite: lovitura directa cu varful celor patru degete intinse.
  •  Keito: lovitura data cu cele patru degete unite cu degetul mare in stil “cioc de vultur”.

 

ANATOMIE CAP, GÂT:

AGO––––––––––––– – Bărbie

HANA–––––––––––– – Nas

ATAMA–––––––––––- – Cap

KAO––––––––––––– – Fata

GAMMEN––––––––––- – Fata

KUBI––––––––––––- – Gât

KUCHI–––––––––––– – Gură

ME–––––––––––––- – Ochi

MIMI––––––––––––– – Ureche

NODO–––––––––––– – Torsul gâtului

HARA–––––––––––– – Abdomen

HIZO––––––––––––– – Splină (coaste)

KATA–––––––––––– – Umăr

KINTAMA–––––––––– – Testicule

KOSHI–––––––––––– – sold

MIZO-OCHI–––––––––- – Plexul solar

MUNE–––––––––––– – Piept

ROKKOSTU––––––––– – Coastă

SAKOSTU–––––––––– – Claviculă

SENAKA––––––––––- – Spate

SHINZO––––––––––– – Inimă

SOKEI–––––––––––– – Stinghie

EMPI––––––––––––- – Cot

HAISHU––––––––––– – Dosul palmei

HIJI––––––––––––– – Cot

KANSETSU––––––––– – Articulatie

KENTOS––––––––––- – Monturi

KOBUSHI–––––––––– – Pumn

KOKEN––––––––– – Partea superioară a încheieturii mîinii

KOTE–––––––––––– – Antebrat (partea superioară)

SHOTEI––––––––––– – Podul palmei

SHUTO–––––––––––- – Cantul (tăisul) palmei

TE–––––––––––––– – Mână

TEKUBI––––––––––– – Icheietura mîinii

TOH––––––––––- – Arc creat între degetul mare si index

UDE––––––––––––– – Brat

WAKI––––––––––––- – Groapa bratului (sub brat)

YUBI––––––––––––– – Deget

 

PICIOARE:

ASHI–––––––––––– – Picior

ASHIKUBI–––––––––- – Gleznă

ASHIYUBI–––––––––- – Deget de la picior

CHUSOKU––––––––– – Perinita piciorului

FUTO-MOM––––––––- – Coapse

HIZA–––––––––––– – Genunchi

KAHANSHIN–––––––– – Partea inferioară a corpului

KANSETSU––––––––- – Articulatie

SUNE–––––––––––- – Tibie

TSUMASAKI–––––––– – Vârful degetelor de la picioare

 

ARMELE CORPULUI, BRAŢELE:

Empi–––––––––––– – Cot

Haisho––––––––––– – Dosul mâinii

Hiji––––––––––––– – Cot

Hiraken––––––––––– – Lat de pumn

Hitosashiyubi–––––––– – Degetul arătător

Ippon-Ken–––––––– – Lovitură cu incheietura degetului mare

Ippon Nukite–––––––– – Lovitură cu un singur deget

Keiko–––––––––––– – Mână cioc de găină

Kobushi––––––––––- – Pumn

Koken––––––––– – Partea superioară a încheierurii mâinii

Kote––––––––––––- – Antebrat

Nakayubi–––––––––– – Degetul mijlociu

Nihon-nukite–––––––– – Două degete

Nukite–––––––––––- – Degetele mâinii

Seiken––––––––––– – Partea din fată a pumnului

Shotei–––––––––––-Podul palmei

Shuto–––––––––––- – Cantul palmei

Tettsui––––––––––– – Pumn cu partea de jos

Toho–––––––––––– – Mână vârful sabiei

Uraken––––––––––– – Dosul pumnului

 

PICIORUL ŞI LABA PICIORULUI:

Chusoku–––––––––– – Perinita labei piciorului

Haisoku––––––––––- – Bolta labei piciorului

Hiza–––––––––––– – Genunchi

Kakato––––––––––– – Călcâi

Sokuto––––––––––– – Cantul labei piciorului

Sune–––––––––––– – Tibie

Teisoku––––––––––- – Arcada piciorului

 

TERMINOLOGIA COMPETIŢIEI:

Aka––––––––––––– – Rosu

Aka no kachi–––––––– – Victoria rosului

Awasete ippon––––––– – A arăta totalul ipponului

Chui––––––––––– – Avertisment pentru tehnică ilegală

Encho-sen––––––––– – Prelungirea luptei

Fukushin–––––––––– – Arbitru de colst

Genten––––––––––– – Punct în minus pentru fault

Hajime––––––––––– – Start

Hansoku Chűi–––––––- – Avertisment oficial

Hansoku Make––––––– – Pierdut prin descalificare

Hantei–––––––––––- – Decizia arbitrului

Hantei Onegaishimasu––––––– – Decizia arbitrului vă rog

Hata–––––––––––– – Steag

Ippon–––––––––––- – Punct întreg

Jo-gai––––––––––– – În afara suprafetei de luptă

Jo-nai––––––––––– – În interiorul suprafetei de luptă

Jun––––––– – Concurent care împarte locul I cu învingătorul

Kachi––––––––––– – Victorie

Ni-in–––––––––––– – Locul doi

Sekai Taikai–––––––– – Campionatele internationale

Shiai–––––––––––- – Competitie

Shiai-jo––––––––––- – Suprafata de luptă

Shik-kaku––––––––– – Descalificare

Shinpan(-in)–––––––– – Arbitru

Shiro–––––––––––- – Alb

Shiro no kachi––––––– – Victoriea albului

Shushin–––––––––– – Arbitru de centru

Tameshiwari–––––––– – Spargerea scândurilor

Waza-ari–––––––––– – Jumătate de punct

Yame–––––––––––-Stop – Stop

Yusei kachi––––––––- – Câstig prin superioritate

Yusho––––––––––– – Locul I

Zenkoku Taikai––––––- – Campionatele nationale

Zoko–––––––––––- – Continuarea luptei

 

DIRECŢII GENERALE:

AGE / KEAGE––––––– – Ridicare

CHUDAN––––––––– – Nivelul mijlociu

ENKEI––––––––––CIRCULAR – Circular

GEDAN–––––––––– – Nivelul inferior

GYAKU–––––––––– – Revers

JODAN–––––––––– – Nivelul superior

JUJI–––––––––––Încrucisat

JUN––––––––––– – La nivelul umărului

MAWASHI–––––––– – Circular , rotund

MOROTE––––––––– – Ambele mâini

NANAME––––––––– – În diagonală

OI––––––––––––- – Partea avansată

OROSHI––––––––– – Descendent

SAYU––––––––––- – Stânga si dreapta

SHOMEN––––––––– – Înspre inainte

SOTO––––––––––- – În afară

TOBI––––––––––– – A sări

UCHI––––––––––– – În interior

YOKO––––––––––- – Lateral

MAE–––––––––––- – În fată

USHIRO–––––––––- – Spate

MIGI–––––––––––- – Dreapta

HIDARI–––––––––– – Stânga

MIGI-MAE––––––––– – Dreapta fată

MIGI-USHIRO––––––– – Dreapta spate

HIDARI-MAE––––––– – Stânga fată

HIDARI-USHIRO–––––- – Stânga spate

NANAME––––––––– – În diagonală

 

NIVELE:

CHUDAN––––––––– – Nivelul mijlociu , regiunea trunchiului

GEDAN–––––– – Nivelul inferior , regiunea stinghiei si mai jos

JODAN––––––––––- – Nivelul superior, regiunea gâtului si mai sus

 

TERMINOLOGIE GENERALĂ, LA SFÂRSITUL ANTRENAMENTULUI:

SEIZA-SHITE––––––– – A se aseza în genunchi (începând cu centurile mari)

DOJO KUN–––––––– – Jurământul antrenamentului

SHINDEN NI REI––––– – Salutul spiritului

MOKUSO––––––––– – Meditatie cu ochii închisi

MOKUSO-YAME–––––- – Deschiderea ochilor si terminarea meditatiei

KANCHO-NI-REI–––––- – Salutul pentru kancho

SHIHAN/SENSEI NI ARIGATO GOSAI MASHITA–– – Salutul pentru profesor

SEMPAI NI ARIGATO GOSAI MASHITA–––– – Salutul pentru instructor

OTOGAI NI ARIGATO GOSAI MASHITA–––– – Salutul între colegi

TATE-KUDASAE––––– – A se ridica în picioare

TERMINOLOGIA ANTRENAMENTULUI:

ASHI O FUITE––––––– – Scuturati picioarele

CHIKARA IRETE–––––– – Cu putere

FUITE––––––––––– – A scutura mâinile sau picioarele

FUMIKONDE–––––––- – A se misca de-a lungul podelei

GEIKO HAJIME–––––– – Începerea antrenamentului

HAJIME–––––––––– – Start, începeti

HANTAI–––––––––– – Partea opusă (schimb)

IBUKI––––––––––– – Respiratie energică

IDO-KIHON–––––––– – Miscările de bază

IDO-GEIKO–––––––– – Miscările esentiale

KAITEN–––––––––– – Învâtire, intoarcere

KAMAETE––––––––- – În gardă

KIAI–––––––––––– – Strigătul de început

KIAI IRITE––––––––– – Strigătul de lupta

KIHON–––––––––– – Esentialul (baza)

KIHON-GEIKO––––––- – Tehnicile de bază

KIME––––––––––– – Lovitură concentrată

KUMITE–––––––––- – A lupta

IPPON KUMITE–––––– – Un singur atac

JIYU KUMITE––––––– – Lupte libere

JISSEN KUMITE–––––- – Lupte full contact

MAWATTE––––––––- – Întoarcere

NAORE–––––––––– – Revenire la pozitia initială

NOGARE––––––––– – Metoda de respiratie

OSU!–––––––– – Înteleg; respectul si aprecierea celorlalti

OSU! YOROSHIKU ONEGAI SHIMASU––- – A cere altuia să-ti fie partener

OSU! ARIGATO GOSAI MASHITA–– – Multumeste-i partenerului pentru că a lucrat cu tine

OTAGAI–––––––––- – Coleg

REI–––––––––––– – Salut

SAHARI–––––––––- – Mergând înapoi

SEIZA––––––––––- – Pozitia în genunchi

SHITSUREI SHIMASU–––––– – Scuze pentru întârziere

TATE––––––––––– – În picioare

TO O FUITE–––––––– – Scuturarea bratelor

URA––––––––––– – Înapoi

YAKUSOKU KUMITE––– – Lupte pre-aranjate

YAME––––––––––- – Stop

YASUME––––––––– – Relaxare

YOI–––––––––––– – Gata (pozitie intermediară)

YUK-KURI––––––––- – Încet

 

NUMERELE SI SISTEMUL NUMERELOR:

Japonezii posedă două sisteme de numere , unul care este din origini iar altul chinez. Numerele japoneze sunt folosite în chestiuni privind vârsta si când se discută despre cantităti de obiecte; numerele chinezesti se folosesc pentru măsuri, bani si distante.

Chinez, Japonez

1 = hitotsu, hito-1 = ichi

2 = futatsu, futa-2 = ni

3 = mittsu, mi-3 = san

4 = yotsu, yon yo-4 = shi*

5 = itsutu, itsu-5 = go

6 = muttsu, mu-6 = roku

7 = nanatsu, nana-7 = shichi

8 = yattsu, ya-8 = hachi

9 = kokonotsu, kokono9 = ku

10= to, to-10 = ju

11 = ju-ichi

12 = ju-ni

20 = niju

30 = sanju

40 = yonju

50 = goju

60 = rokuju

70 = nanaju

80 = hachiju

90 =kyuju

100 = hyaku

1000 = sen

10000 = man

HYAKU-HACHIJU-DO–––––- – 180 de grade

KYUJU-DO––––––––––– – 90 de grade

YONJUGO-DO––––––––– – 45 de grade

KAI –––––––––––––– – de atâtea ori

IK-KAI––––––––––––– – o dată

NIKAI–––––––––––––- – de două ori

SANKAI–––––––––––– – de trei ori

YONKAI–––––––––––– – de patru ori

GOKAI––––––––––––– – de cinci ori

ROK-KAI–––––––––––– – de sase ori

NANAKAI–––––––––––- – de sapte ori

HAK-KAI–––––––––––– – de opt ori

KYU-KAI–––––––––––– – de nouă ori

JUK-KAI–––––––––––– – de zece ori

GOJUK-KAI––––––––––- – de 50 de ori

HYAK-KAI––––––––––– – de 100 de ori

Waza–––––––––––– – Tehnici

Barai–––––––––––––- – A para

Chokuzuki––––––––––- – Lovitură de pumn directă

Enkei––––––––––––– – Circular

Geri–––––––––––––– – Lovitură cu piciorul

Gyaku––––––––––––- – Opus

Juji–––––––––––––– – Încrucisat

Kake––––––––––––– – A prinde sub formă de cârlig

Kekomi–––––––––––– – Lovitură prin împingere

Geri-Waza––––––––––- – Tehnici de lovire cu piciorul

Morote–––––––––––– – Cu ambele brate

Nage––––––––––––– – Aruncare

Oi––––––––––––––– – Partea avansată

Taoshiwaza–––––––––––- – Tehnică de doborâre

Tobi–––––––––––––- – Săritură

Tobi Geri––––––––––– – Lovitură data prin săritură

Tsuki––––––––––––– – Lovitură cu pumnul

Uke–––––––––––––– – Blocaj

Uke waza–––––––––––– – Tehnici de blocare

Waza––––––––––––– – Tehnică

 

TEHNICI DE BAZĂ

SEIKEN––––––––––––– – Pumn frontal

TSUKI–––––––––––––- – Lovitura cu pumnul

Seiken Chudan Tsuki–––––– – Lovitură de pumn la nivel mediu

Seiken Jodan Tsuki––––––– – Lovitură de pumn la nivel superior

Seiken Ago Uchi––––––––- – Lovitură de pumn la bărbie

Seiken Mawashi Uchi–––––– – Lovitură circulară de pumn

URAKEN–––––––––––– – Lovitură cu dosul pumnului

Uraken Shomen Uchi–––––– – Lovitură spre fată cu dosul pumnului

Uraken Sayu Uchi–––––––– – Lovitură înspre lateral cu dosul pumnului

Uraken Hizo Uchi–––––––– – Lovitură la coaste cu dosul pumnului

Uraken Mawashi Uchi–––––––– – Lovitură circulară în spatele capului

HIJI––––––––––––––- – Cot

Jodan Hiji Ate–––––––––- – Lovitură cot spre cap

Chudan Hiji Ate––––––––- – Lovitură de cot spre partea de mijloc

Hiji Age Uchi–––––––––– – Lovitură ascendentă cu cotul

Hiji Oroshi Uchi––––––––- – Lovitură descendenă cu cotul

UKE––––––––––––––- – Blocare

Jodan Uke––––––––––– – Blocaj ascendent la nivel superior

Chudan Uchi Uke–––––––– – Blocaj dinspre interior spre exterior la nivel mediu

Chudan Soto Uke–––––––– – Blocaj dinspre exterior spre interior la nivel mediu

Gedan Barai––––––––––– – Parare descendentă la nivel inferior

Chudan Uchi Uke Gedan Barai–- – Blocaj simultan interior si parare descendentă

SHUTO–––––––––––––- – Cantul palmei

Shuto Gammen Uchi––––––– – Lovitură laterala cu cantul palmei la cap

Shuto Sakotsu Uchi––––––– – Lovitură de sus în jos cu cantul palmei la claviculă

Shuto Sakotsu Uchikomi––––- – Lovitura cu cantul palmei la claviculă

Shuto Hizo Uchi––––––––– – Lovitură cu cantul palmei la splină

Shuto Uchi Uchi––––––––– – Lovitură spre interior cu cantul palmei la gât

GERI(KERI)––––––––––– Lovitură cu piciorul

Uchi Mawashi Geri––––––– -Lovitură crescândă din interior cu piciorul

Soto Mawashi Geri–––––––- Lovitură crescândă din exterior cu piciorul

Mea Keage Geri––––––––– – Lovitură ascendentă frontală

Hiza Geri–––––––––––– – Lovitură cu genunchiul

Kin Geri––––––––––––- – Lovitură cu laba piciorului la nivelul testiculelor

Mea Geri––––––––––––- Lovitură frontală

Mawashi Geri–––––––––– – Lovitură circulara

Yoko Keage Geri–––––––– – Lovitură laterală ascendentă

Yoko Geri–––––––––––- – Lovitură laterală

Kansetsu Geri––––––––– – Lovitură la articulatia genunchiului

Ushiro Geri––––––––––––- – Lovitură cu piciorul în spate